Saturday 11 April 2015

Hiking #3 Broga 3rd Time 120415

Helloww~

Pagi ni 12.4.15 aku pergi panjat Bukit Broga untuk kali ke 3 (lastt!!) dengan sorang lagi member merangkap jiran aku, Zul. Dalam pukul 6.15am lepas solat Subuh, kami pun bertolak naik motosikal capuk kami masing2 pecut ke Broga. Dalam 6.50am macam tu sampai lah. Sempat isi minyak & beli roti untuk isi perut di Shell simpang masuk Broga. 
Sesampainya di sana, macam biasa, kena bayar parking RM1.00 untuk motor. Kalau kereta RM2.00. Harap2 management kat sana (xtaula siapa yang manage tempat tu) gunakan lah duit2 yang di caj tu sebaik2 nya, untuk maintenance surau, toilet, improve quality jalan dan lain2. Pagi tadi je ada kereta Perdana tu bumper nya tercabut sebab termasuk dalam lubang. Dahlah bayar parking RM2, bumper tercabut pulak sebab jalan parking berbonggol2 lubang2, kesian~. Nak masuk toilet pun kena caj RM1.00, susahlah mcm ni...kencing belakang pokok jelah~
Di 2nd Peak
Ok lepas warm up sikit2, kami pun terus bertolak naik. Oleh sebab ni kali ke 3 aku naik Broga, so kali ni memang cepat la sikit dari sebelum2 nya. Dalam 20 minit lebih kurang kami sampai ke 1st peak. Nak tengok sunrise memang tak payah cakaplah, naik pun lambat nak tengok sunrise apanya. Lagipun terlindung oleh awan. So datang awal pun tak tentu boleh tengok sunrise. 

Hiking Partner in Crime Saudara Zul
Lepas tangkap gambar lebih kurang, kami teruskan ke 2nd peak & 3rd peak sampai ke hujungnya. Tangkap gambar dulu lebih kurang di setiap  peak. Crowded sangat dah bukit ni. Kena cari bukit lain pulak untuk diteroka lepas ni. Di last peak kami lepak jab menikmati view yang indah dari puncak bukit. Dalam setengah jam lebih kurang kami kat atas tu. Ingat nak teruskan perjalanan masuk hutan tapi jalan dah ditutup oleh lalang. Nampak macam bahaya & dah lama tak dimasuki manusia, so plan nak teroka dalam tu cancel. 

Hari pun dah start panas
Sebenarnya memang ramai sangat dah datang ke Broga ni, tapi mesti ada yang belum datang lagi...so saja jelah share untuk sape2 yang baru nak datang tu. Senang je nak datang sini guna Waze pun boleh detect. Pastikan isi perut, warm up sikit sebelum naik & bawak torchlight kalau pergi awal pagi masih gelap & pakai kasut yang betul. Jaga langkah, sebab walaupun ramai yang dah lalu, memang masih bahaya sebab ada certain2 tempat ada gaung di pertengahan jalan, dan hanya dihalang oleh seutas tali yang longgar je sebagai pagar. So kalau jalan dalam gelap & xde torchlight memang bahaya, jatuh dalam gelap tu memang naya je. 

3rd Peak
Oklah, kami turun lepas setengah jam. Turun mungkin laju sikit dari naik, sebab kami berlari2 anak masa turun. Dalam 15minit lebih kurang sampailah kami di bawah. Sampai je kat tempat parking motor tadi, ternampak orang berkerumun kat tepi jalan. Rupa2 nya Revive Team kat situ bagi air Revive free, nak promote Apps terbaru diorang, "Rev-fit". Tak explore lagi apps tu, kena download depan diorang untuk dapat botol Revive besar, kalau tak, dapat Revive Tin je. So aku pun gigihla tunjuk kat diorang aku tengah download. So dapat la free sebotol Revive. Yeah!

Lepas tu, kami pun bertolak cari kedai makan. Singgah kat mamak ni, makan roti canai banjir 2 keping. Pergh, baru buang lemak, tambah lemak 2x ganda pulak ni. Lantak lahh!

Oklah. Tu saja untuk kali ni. Tatatititututuuuuu~~~~~~

Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

Thank you :) Feel free to leave your comment here!

Travel Eropah 2020 #Part2

Salam, Setibanya di Berlin, kami terus menuju ke Citystay Hostel Berlin Mitte, hostel yang lokasinya betul2 sangat hampir dengan Menara T...