Sunday 9 February 2020

Travel Eropah 2020 #Part1

Assalamualaikum, servus!

*Ketika blog ini di update, corona virus atau Covid-19 sudah pun berleluasa di seluruh dunia. Sekarang 27 Mac 2020. Oleh sebab banyak masa free semasa kuarantin, aku ambil sedikit masa untuk menghabiskan posting yg agak panjang ini.

Secara ringkasnya, route kami adalah dari Frankfurt, München, Salzburg (Austria) - Prague (Czech Rep.) - Berlin- Köln - Heidelberg - Frankfurt - Münich, aku pula dari Stuttgart, Jerman.

Pada 27.1.2020 hingga 8.2.2020 yang baru lepas, rakan2 lama di Malaysia telah datang ke Europe. Aku baru sahaja selesai pengajian dari Universität Stuttgart dan banyak masa terluang, jadi aku pun join mereka dari Stuttgart, Germany dan travel bersama. Mereka bermula dari Frankfurt dan kemudian ke München, dimana aku telah bertemu mereka pada hari ketiga mereka di München pada 27.1.20.

Day 1.

Aku tiba pagi di Main Station München Hauptbahnhof. Selepas bersarapan, kami terus ke Neuschwanstein Castle, dalam 3 jam dari bandar München, dengan menaiki train. Kami telah beli Bavarian day ticket dgn harga 50 euro untuk 4 orang, jadi seorang 12.50 euro. Tiket boleh diguna dari 9am hingga 3am keesokannya dan cover hampir kesemua pengangkutan awam di Bavaria. Kalau tak guna tiket ni, sorang kena bayar dalam 27 euro untuk harga tiket train ke sana. Kami pun pulang dan tiba semula ke München pada waktu malamnya.

Dengan background Neuschwanstein Schloss

Neuschwanstein Castle dari kejauhan

Bersama Kak Maz, Nein & Daus
Day 2.

Esoknya, kami bertolak ke Salzburg, Austria dengan menaiki Flixbus. Perjalanan mengambil masa selama 2 jam, dan kami tiba di Salzburg pada jam 11am waktu di sana (6pm di Malaysia). Hujan renyai2, payung lupa nak bawak. Dengan hanya berteduhkan baju sejuk waterproof, kami pun berjalan ke train station. Dekat je, dalam 15 minit dari situ.

Tapi, dalam perjalanan ke sana, sebuah kereta meluncur laju dan melanggar lopak air di tepi jalan, menyimbah air lopak pada aku dan Nein, umpama berada di Sunway Lagoon, memang kurang asam betul. Habis basah seluar semua. Redha jelah, kami teruskan perjalanan.

Akhirnya, kami sampai dengan selamat ke hostel kami, Meininger Hotel Salzburg City Center. Hostel ni agak terbaiklah, selesa, dapur pun okay boleh masak, bilik dorm luas jugak, toilet bersih, air panas function elok. Kami pun rest dan cuma berjalan2 area situ, riki2 tempat supermarket etc. Setelah discuss, kami buat keputusan utk membeli 48hrs Salzburg Ticket, yg boleh digunakan untuk public transport, museum2 terpilih dan sebagainya selama 2 hari, harganya 34 euro.

Day 3.

Hari ke-3, kami masih di Salzburg, dan kami buat keputusan untuk ke Hohensalzburg Fortress. Kena mendaki sikit lah.

Ada orang tulis "Salzburg" atas salji tu

Kami berempat

Day 4.

Pagi esoknya, awal2 pagi kami bertolak ke Unterberg, sebuah pergunungan di desa, dalam 25 stesen bas dari hostel kami. Walaupun agak jauh, tp perjalanan hanya mengambil masa dalam 40 minit saja. Tidak terasa jauhnya kerana pemandangan agak cantik dan cuaca agak baik. Kami ke sana kerana ingin menaiki cable car menaiki gunung, juga menggunakan Salzburg Ticket yang sama.

Ready nak baling salji kat Daus dan Nein

Acah2 model majalah mangga dgn hingus meleleh

Satu pose sebelum turun dari gunung
Kemudian, kami pun turun gunung dgn selamat dgn menggunakan cable car. Selepas2 tu, kami berjalan2 lagi cari makanan dan pulang ke hostel. Kami stay di Salzburg selama 3 malam sebelum bertolak ke Prague, Czech Republic dengan menaiki Flixbus

Day 5 (Di Prague)

Perjalanan mengambil masa selama 6.5 jam dengan menaiki bas. Hostel kami hanya 10 minit dari Bus Station Prague. Kami stay di Hostel Rosemary, hostel yg cukup ketat sekuritinya dengan 5-6 lapisan kod password, dan ditukar setiap hari. Dari segi keselamatan mmg bagus, tp agak keterlaluan jugaklah, mungkin kadar jenayah tinggi di kawasan tu, entahlah. Tempat yang menarik di Prague ini adalah Astronomical Clock, Cathedral2 nya, museum2 nya. Kami di sini hanya selama 2 malam.

Astronomical Clock di Old Town Prague

Di tangga mendaki ke Prague Castle
Kemudian, pada hari ke 2 di Prague, kami bertolak ke Berlin dengan menaiki Flixbus. Perjalanan mengambil masa selama 4-5 jam. Kami tiba di Berlin pada pukul 14:00.